LOGOPEDA

Logopedzi Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Bytyniu:

  • Marzena Bielecka

KILKA SŁÓW O ODDYCHANIU….

Dlaczego to, w jaki sposób oddychamy jest tak istotne ?

 

ODDYCHANIE NOSEM vs ODDYCHANIE BUZIĄ

ODDYCHANIE NOSEM :

ODDYCHANIE BUZIĄ :

–  filtruje powietrze

–  ociepla powietrze

–  nawilża powietrze

–  wspomaga odporność organizmu;

–  poprawia percepcje i pamięć;

– wspiera prawidłowe połykanie;

– wpływa pozytywnie na postawę ciała,

– wpływa na rozwój twarzoczaszki,

– wpływa na rozwój podniebienia twardego

– pozytywnie wpływa na organizm,

– uspokaja,

– reguluje napięcia.

 powoduje:

– częste choroby i infekcje;

– powiększone migdałki,

– nawracanie migdałków;

– trudności w koncentracji, percepcji;

– nieprawidłowe połykanie;

– nieprawidłowy rozrost twarzoczaszki,

– wysokie podniebienie;

– wady zgryzu,

– demineralizacje zębów,

– próchnicę

– małą aktywność przepony – odbywa się górną częścią klatki piersiowej

– ślinienie

BĄDŹ ŚWIADOMY

OBSERWUJ

DZIAŁAJ !!!!!!

Magdalena Miczyńska, logopeda

 

 

Pionizacja języka

Umiejętność unoszenia języka do góry jest nam potrzebna już od pierwszych chwil życia – maluch ssąc pierś matki unosi przednią część języka do góry, aby po dociśnięciu jej do podniebienia pobrać pokarm.

Choć o tym nie myślimy, w pozycji spoczynkowej nasz język również jest uniesiony.

Gdy język nie potrafi się pionizować mogą nastąpić:

  • trudności związane z jedzeniem (połykaniem),
  • nieprawidłowy zgryz,
  • problem z wymową (seplenienie międzyzębowe, nieprawidłowa wymowa głosek: t, d, n, lsz, ż, cz, dż, r)

Proponowane ćwiczenia:

  • kląskanie przy szeroko otwartych ustach,
  • dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów górnych po wewnętrznej stronie,
  • przesuwanie językiem wzdłuż podniebienia („malowanie sufitu”)
  • dotykanie czubkiem języka naprzemiennie dwóch ostatnich górnych zębów,
  • dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego (miejsce za górnymi ząbkami),
  • utrzymywanie małego kawałka jedzenia (najlepiej sprawdzają się okrągłe płatki cheerios) na czubku języka, przyciśniętym do górnego wałka dziąsłowego i utrzymywanie w tej pozycji aż płatek się rozpuści,
  • smarowanie wałka dziąsłowego miodem/dżemem/nutellą i zlizywanie słodkości przy szeroko otwartych ustach,
  • kreślenie czubkiem języka kółek na podniebieniu,
  • utrzymywanie języka przy wałku dziąsłowym, usta otwierają się i zamykają, a język nie spada,
  • unoszenie napiętego języka do góry przy mocno otwartych ustach tak, aby czubek niczego nie dotykał,
  • próby unoszenia boków języka do góry (można środek języka przytrzymać słomką lub patyczkiem po lizaku),
  • przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach (można zacząć to ćwiczenie od powolnego kląskania, gdy język będzie u góry – zatrzymujemy go).

Proponuję też ćwiczenia ze szczoteczką do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych (można kupić w drogerii). Film instruktażowy:

Pionizacja języka – YouTube

Monika Borkowska, logopeda

Źródło: kiedydologopedy.pl

Profilaktyka logopedyczna cz. 3

Ćwiczenia artykulacyjne

Warunkiem prawidłowej wymowy jest  dobra sprawność aparatu artykulacyjnego. Proponuję dzisiaj   ćwiczenia usprawniające wargi, język, policzki i podniebienie miękkie.

  1. Przesyłaj całuski.
  2. Balonik – nabierz dużo powietrza i wolno wypuszczaj.
  3. Huśtawka – przy otwartej buzi podnoś i opuszczaj czubek języka. Nie może on wysuwać się przed zęby.
  4. Świnka – mlaskamy, chrumkamy.
  5. Konik stuka kopytkami  – kląskamy.
  6. Glonojad – przyśsij czubek języka do podniebienia tuż za zębami – przy otwartej buzi.
  7. Wiewiórka maluje sufit – oblizuj podniebienie czubkiem języka (pędzlem) przy otwartej buzi.
  8. Muchomor – „maluj” czubkiem języka kropki na podniebieniu – przy otwartej buzi.
  9. Dzięcioł – „stukaj” czubkiem języka w podniebienie tuż za zębami – przy otwartej buzi.

Ćwiczenia te wykonujemy w przedszkolu podczas zajęć logopedycznych. Aby usprawnić aparat artykulacyjny zalecam ćwiczyć w domu przed lustrem, codziennie (nawet najmłodszym przedszkolakom).  To wspaniała zabawa ?

Jeżeli ktoś potrzebuje podpowiedzi polecam 5-minutowe ćwiczenia:

5 minutowe ćwiczenia logopedyczne – YouTube

Logopeda, Monika Borkowska

Profilaktyka logopedyczna cz. 2

Ćwiczenia percepcji słuchowej i słuchu fonematycznego. ?

Poziom rozwoju percepcji słuchowej i słuchu fonematycznego w zasadniczy sposób decyduje o postępach w rozwoju mowy, nauce czytania i pisania a także nauce wierszy czy języka obcego.

Proponuję ćwiczenia/zabawy z dziećmi, które świetnie sprawdzą się np. podczas jazdy samochodem?:

  • rozpoznawanie różnych dźwięków (odgłosy zwierząt, pojazdy, instrumenty, dźwięki z życia codziennego),
  • rozpoznawanie struktur rytmicznych i ich odtwarzanie przez dziecko (np. dwa uderzenia w stół i jedno klaśnięcie),
  • powtarzanie coraz większej liczby słów wypowiadanych przez inną osobę,
  • wymyślanie/dobieranie  rymujących się wyrazów,
  • podział słów na sylaby z wyklaskiwaniem.

Logopeda, Monika Borkowska

Profilaktyka logopedyczna

Proste zabawy logopedyczne mogą wspomóc naturalny rozwój mowy. Dzisiaj proponuję Państwu ćwiczenia oddechowe ?️. Można tu wyróżnić dwie grupy:
– ćwiczenia kształtujące prawidłowy tor oddechowy,
– ćwiczenia”zasysania”, które wpływają na mięsień okrężny warg, na tylną część języka oraz wspomagają koordynację w linii oko-ręka. Propozycje zabaw:
– dmuchanie baniek mydlanych,
– robienie bąbelków w wodzie (słomką),
– nadmuchiwanie balona,
– zabawy z piórkiem,
– przenoszenie papierowych rybek, płatków śniegu za pomocą słomki.
Życzę udanej zabawy.
 Monika Borkowska, logopeda