Logopedzi Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Bytyniu:
- Marzena Bielecka
KILKA SŁÓW O ODDYCHANIU….
Dlaczego to, w jaki sposób oddychamy jest tak istotne ?
ODDYCHANIE NOSEM vs ODDYCHANIE BUZIĄ
ODDYCHANIE NOSEM : |
ODDYCHANIE BUZIĄ : |
– filtruje powietrze – ociepla powietrze – nawilża powietrze – wspomaga odporność organizmu; – poprawia percepcje i pamięć; – wspiera prawidłowe połykanie; – wpływa pozytywnie na postawę ciała, – wpływa na rozwój twarzoczaszki, – wpływa na rozwój podniebienia twardego – pozytywnie wpływa na organizm, – uspokaja, – reguluje napięcia. |
powoduje: – częste choroby i infekcje; – powiększone migdałki, – nawracanie migdałków; – trudności w koncentracji, percepcji; – nieprawidłowe połykanie; – nieprawidłowy rozrost twarzoczaszki, – wysokie podniebienie; – wady zgryzu, – demineralizacje zębów, – próchnicę – małą aktywność przepony – odbywa się górną częścią klatki piersiowej – ślinienie |
BĄDŹ ŚWIADOMY
OBSERWUJ
DZIAŁAJ !!!!!!
Magdalena Miczyńska, logopeda
Pionizacja języka
Umiejętność unoszenia języka do góry jest nam potrzebna już od pierwszych chwil życia – maluch ssąc pierś matki unosi przednią część języka do góry, aby po dociśnięciu jej do podniebienia pobrać pokarm.
Choć o tym nie myślimy, w pozycji spoczynkowej nasz język również jest uniesiony.
Gdy język nie potrafi się pionizować mogą nastąpić:
- trudności związane z jedzeniem (połykaniem),
- nieprawidłowy zgryz,
- problem z wymową (seplenienie międzyzębowe, nieprawidłowa wymowa głosek: t, d, n, l, sz, ż, cz, dż, r)
Proponowane ćwiczenia:
- kląskanie przy szeroko otwartych ustach,
- dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów górnych po wewnętrznej stronie,
- przesuwanie językiem wzdłuż podniebienia („malowanie sufitu”)
- dotykanie czubkiem języka naprzemiennie dwóch ostatnich górnych zębów,
- dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego (miejsce za górnymi ząbkami),
- utrzymywanie małego kawałka jedzenia (najlepiej sprawdzają się okrągłe płatki cheerios) na czubku języka, przyciśniętym do górnego wałka dziąsłowego i utrzymywanie w tej pozycji aż płatek się rozpuści,
- smarowanie wałka dziąsłowego miodem/dżemem/nutellą i zlizywanie słodkości przy szeroko otwartych ustach,
- kreślenie czubkiem języka kółek na podniebieniu,
- utrzymywanie języka przy wałku dziąsłowym, usta otwierają się i zamykają, a język nie spada,
- unoszenie napiętego języka do góry przy mocno otwartych ustach tak, aby czubek niczego nie dotykał,
- próby unoszenia boków języka do góry (można środek języka przytrzymać słomką lub patyczkiem po lizaku),
- przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach (można zacząć to ćwiczenie od powolnego kląskania, gdy język będzie u góry – zatrzymujemy go).
Proponuję też ćwiczenia ze szczoteczką do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych (można kupić w drogerii). Film instruktażowy:
Monika Borkowska, logopeda
Źródło: kiedydologopedy.pl
Profilaktyka logopedyczna cz. 3
Ćwiczenia artykulacyjne
Warunkiem prawidłowej wymowy jest dobra sprawność aparatu artykulacyjnego. Proponuję dzisiaj ćwiczenia usprawniające wargi, język, policzki i podniebienie miękkie.
- Przesyłaj całuski.
- Balonik – nabierz dużo powietrza i wolno wypuszczaj.
- Huśtawka – przy otwartej buzi podnoś i opuszczaj czubek języka. Nie może on wysuwać się przed zęby.
- Świnka – mlaskamy, chrumkamy.
- Konik stuka kopytkami – kląskamy.
- Glonojad – przyśsij czubek języka do podniebienia tuż za zębami – przy otwartej buzi.
- Wiewiórka maluje sufit – oblizuj podniebienie czubkiem języka (pędzlem) przy otwartej buzi.
- Muchomor – „maluj” czubkiem języka kropki na podniebieniu – przy otwartej buzi.
- Dzięcioł – „stukaj” czubkiem języka w podniebienie tuż za zębami – przy otwartej buzi.
Ćwiczenia te wykonujemy w przedszkolu podczas zajęć logopedycznych. Aby usprawnić aparat artykulacyjny zalecam ćwiczyć w domu przed lustrem, codziennie (nawet najmłodszym przedszkolakom). To wspaniała zabawa ?
Jeżeli ktoś potrzebuje podpowiedzi polecam 5-minutowe ćwiczenia:
5 minutowe ćwiczenia logopedyczne – YouTube
Logopeda, Monika Borkowska
Profilaktyka logopedyczna cz. 2
Ćwiczenia percepcji słuchowej i słuchu fonematycznego.
Poziom rozwoju percepcji słuchowej i słuchu fonematycznego w zasadniczy sposób decyduje o postępach w rozwoju mowy, nauce czytania i pisania a także nauce wierszy czy języka obcego.
Proponuję ćwiczenia/zabawy z dziećmi, które świetnie sprawdzą się np. podczas jazdy samochodem:
- rozpoznawanie różnych dźwięków (odgłosy zwierząt, pojazdy, instrumenty, dźwięki z życia codziennego),
- rozpoznawanie struktur rytmicznych i ich odtwarzanie przez dziecko (np. dwa uderzenia w stół i jedno klaśnięcie),
- powtarzanie coraz większej liczby słów wypowiadanych przez inną osobę,
- wymyślanie/dobieranie rymujących się wyrazów,
- podział słów na sylaby z wyklaskiwaniem.
Logopeda, Monika Borkowska
Profilaktyka logopedyczna
