Od 13 lutego do 2 marca 2023 r. klasy 1-3 brały udział w programie czytelniczym „Czytam sobie 10 lat”, którego organizatorem była Grupa CzasDzieci.pl oraz wydawnictwo HarperCollins. W przedsięwzięciu uczestniczyło 43 uczniów, realizując zajęcia biblioteczne na podstawie 5 książek z serii „Czytam sobie”.
Przygodę z programem „Czytam sobie 10 lat” pierwszoklasiści rozpoczęli od zajęć wokół książki Doroty Łoskot-Cichockiej pt. „Nelka i piesek Fafik”. Poznali tytułowych bohaterów książki, uważnie słuchając opowieści czytanej na głos przez bibliotekarkę. Rozmawiali o sytuacjach opisanych w książce: momencie znalezienia psa, obaw jednego z rodziców wobec przygarnięcia Fafika przez rodzinę Nelki itp. Wypowiadali się również na temat swoich zwierzaków domowych oraz odpowiedzialności za nie. Bibliotekarka, dzięki infografikom znalezionym w Internecie, przedstawiła ciekawostki o psach. Następnie wszyscy wspólnie stworzyli plakat przedstawiający wygląd i cechy Fafika. Ostatnim elementem zajęć było ułożenie interaktywnych puzzli z pieskami, wykorzystując do tego tablety oraz QRkody. W nagrodę za aktywną postawę podczas zajęć uczniowie otrzymali naklejki z uśmiechniętą buźką.
Kolejną książką, którą poznali pierwszoklasiści była książka Wojciecha Widłaka pt. „Marta i skarby”. Na początku zajęć uczniowie rozwiązywali rebus, którego rozwiązaniem było słowo „skarb”. Następnie rozmawiali czym jest skarb, co można z nim zrobić oraz co jest ich największym skarbem. Zaskakująco szybko stwierdzili, że skarbem nie muszą być rzeczy materialne, ale przede wszystkim osoby albo wartości. Pierwszoklasiści wysłuchali tekstu książki, a następnie rozmawiali o poznanych postaciach. Dalej wykonywali pracę plastyczną „Moje skarby”, korzystając z szablonu aparatu fotograficznego dostępnego w scenariuszu. Na koniec wzięli udział w zabawie „ciepło-zimno”, której celem było znalezienie skarbu ukrytego w sali. Uczeń-ochotnik wykorzystał do poszukiwań wyjątkowy wykrywacz skarbów… – froterkę. Odnaleziony skarb okazał się sakiewką pełną słodkości.
Ostatnie zajęcia dotyczyły książki Katarzyny Kozłowskiej pt. “Akiko i Helenka”. Uczniowie wysłuchali opowieści czytanej na głos przez bibliotekarkę ubraną w kimono. Wspólna rozmowa dotyczyła mieszkańców kamienicy, w której mieszkała Helenka i wyjątkowości nowych lokatorów. Uczniowie zwracali uwagę na wspólne cechy Helenki i Akiko oraz różnice, które jednak nie były przeszkodą dla ich przyjaźni. Nauczyciel przedstawił najważniejsze informacje o Japonii (położenie, stolica, flaga, tradycje, symbole), wykorzystując zdjęcia dostępne w Internecie. Wyjaśnił również skąd wywodzą się klapki-japonki. Podsumowaniem było wspólne tworzenie mapy myśli na temat Japonii. Dzieci odpowiadały na wylosowane pytania, a nauczyciel zapisywał odpowiedzi na szablonie klapka-japonki. Na koniec uczniowie otrzymali dyplomy uczestnictwa w programie.
Zajęcia wokół książki „Akiko i Helenka” przeprowadzone zostały również w klasie 2 i 3. Lekcja przebiegała w ten sam sposób, co w klasie 1. Jedyną różnicą było tworzenie plakatu o Japonii – drugo- i trzecioklasiści samodzielnie redagowali i zapisywali na japonkach odpowiedzi na wylosowane pytania.
Uczniowie klasy 2 i 3 poznali również książkę Rafała Witka pt. „Walizka pana Hanumana”. Dzielili wyrazy ukryte w walizce na sylaby, a związane z cyrkiem. Dzieci wypowiadały się na temat obejrzanych widowisk cyrkowych, a także zastanawiały się, dlaczego w wielu krajach zakazane są występy zwierząt w cyrku. Wysłuchały tekstu książki czytanej na głos przez bibliotekarkę przebraną za klauna, a następnie dyskutowały na temat poznanej historii. Dalej uczniowie otrzymali do odkodowania szyfr, który wspólnie udało im się złamać. Następnym zadaniem było stworzenie zaszyfrowanej wiadomości dla kolegi z ławki. W nagrodę za aktywność otrzymali motywacyjne naklejki.
W klasie 2 i 3 zrealizowane zostały również zajęcia wokół książki Ewy Nowak pt. „Nasza pani Supermenka”. Uczniowie rozmawiali o cechach superbohaterów, sytuacjach, w których wykorzystują swoje supermoce. Wysłuchali fragmentów książki E. Nowak, a następnie dyskutowali o zaskakujących i śmiesznych sytuacjach w niej opisanych. Dalej doskonalili znajomość mnożenia w zakresie do 30 (kl.2) i 50 (kl.3), grając w interaktywną grę na platformie Genially. Dzięki rozsypance literowej odgadli również kim jest tytułowa bohaterka książki. Następnie w parach z liter wyrazu „kaskaderka” układali jak najwięcej innych wyrazów. Na koniec uczniowie uzupełnili kartę pracy „Moja supermoc to…” i odebrali słodki upominek za udział w zajęciach.
Olga Kaczmarek