W listopadzie w ramach realizacji projektu Akademia Kompetencji Kluczowych rozwijaliśmy kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
W listopadzie uczniowie klasy VII rozwijali kompetencje w zakresie wielojęzyczności. Każdy z nich miał za zadanie odszukać i napisać nazwę danego pierwiastka w języku: angielski, niemieckim, ukraińskim, rosyjskim, chińskim uproszczonym i hebrajskim. Celem było uświadomienie siódmoklasistom, że dla ułatwienia pracy chemików na całym świecie, we wszystkich państwach, mimo różnicy alfabetów, stosuje się takie same symbole chemiczne pierwiastków. Stosowane obecnie symbole wprowadził w 1815 r. Jöns Jacob Berzelius.
Przy okazji uczniowie doskonalili kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji oraz kompetencje cyfrowe.
Monika Borkowska
Uczniowie na zajęciach wychowania fizycznego podczas poznawania przepisów i zasad piłki koszykowej, poznali kilka zwrotów w języku angielskim dot. koszykówki, tj. basketball, sideline, pass the Ball, throw the Ball into the basket, steps terror, foul.
Zwroty z języka angielskiego poznawali również podczas zabawy „piłka wzwyż”, która polegała na przybraniu odpowiedniej postawy, gdy piłka, która wcześniej została rzucona w górę, spadnie na podłogę. Nazwy postaw podawane w języku angielskim : sit down, on all fours, lying.
Daria Kaźmierczak
W dniu 4 listopada 2020 r. w czasie lekcji historii w klasie VII, która była lekcją otwartą, uczniowie rozwijali kompetencje w zakresie wielojęzyczności. Temat dotyczył Wiosny Ludów. Uczniowie poprawnie odczytali i zrozumieli polecenia do zadań, które były sformułowane w języku angielskim. Bez problemu przetłumaczyli tematy poszczególnych slajdów z języka angielskiego na język polski. Otrzymali zadanie domowe napisane w języku angielskim.
W dniu 3 listopada 2020 r., na zajęciach terapeutycznych w klasie I, uczniowie wykonali odcisk swojej twarzy – maskę, z folii aluminiowej. W trakcie pracy, poszczególne części swojej twarzy, nazywali w języku angielskim. Wcześniej otrzymali zestaw słówek, potrzebnych do wykonania ćwiczenia. Gotowe maski przyczepiłam do ściany. Po krótkiej rozmowie na temat prac, z których dzieci były dumne i zadowolone, dokonałam aktu ich zniszczenia. Uzyskałam przestrzeń do rozmowy na temat emocji i sposobów radzenia sobie z nimi. Zapoznałam podopiecznych z technikami radzenia sobie ze złością. Omawiając emocje posługiwaliśmy się emotkami z nazwami uczuć, zapisanymi w języku angielskim. Zajęcia bardzo podobały się uczniom.
Iwona Ludwiczak
Na lekcji języka angielskiego zostało wprowadzone słownictwo związane ze Świętem Niepodległości. Uczniowie klasy 8 przygotowali notatki wizualne i mapy myśli dotyczące tego tematu.
Anna Skrodzka
W listopadzie w ramach rozwijania kompetencji kluczowych w zakresie wielojęzyczności, klasa VI omawiała temat dotyczący wielowyznaniowej i wielokulturowej Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Poza podstawowymi informacjami zawartymi w podręczniku, uczniowie poznali zwroty grzecznościowe w języku ukraińskim, litewskim czy hebrajskim. Zadanie dla chętnych polegało na odszukaniu przepisów na charakterystyczne potrawy, które przetrwały i są świadectwem dawnej wielonarodowej i wielokulturowej Polski. I tak uczniowie zaprezentowali przepisy na barszcz ukraiński, litewskie kartacze, bliny czy żydowski czulent.
Podczas zajęć z wychowawcą klasa 6 poruszyła temat praw dziecka, przy okazji rozwijając kompetencje kluczowe w zakresie wielojęzyczności. Na początek wyszukiwali słowo „dziecko” w wielu językach świata. Wyniki ich pracy zostały przedstawione w postaci chmury wyrazów. Następnie szóstoklasiści obejrzeli krótki anglojęzyczny filmik „What are children’s rights?”. Omówili sytuacje opisaną w filmie, tłumaczyli przedstawione prawa na język polski, a także dyskutowali czy prawa dziecka mogą być ich supermocami.
Olga Kaczmarek
Listopad to miesiąc, w którym klasy IV i VI ćwiczą poprawność językową oraz szukają podobieństw, etymologii słów, pochodzących z innych języków zapożyczeń.
Magdalena Konieczna
Rozwijanie kompetencji w zakresie wielojęzyczności na zajęciach języka niemieckiego. Celem zajęć było zdobycie umiejętności pytania o samopoczucie, nastrój lub uczucia. Ćwiczenie polegało na krótkim opisie swojego samopoczucia. Uczniowie zadawali pytanie: „Wie fühlst du dich?”. Kolejna osoba odpowiadała na pytanie: „Ich fühle mich…”. Kolejna aktywność polegała na uzupełnieniu w zdaniach zgodnie z sensem „samopoczucia”.
Michał Adamek
W ramach rozwijania kompetencji w zakresie wielojęzyczności uczniowie klasy II rozmawiali o emocjach, wymieniali różne sytuacje, w których się pojawiają i nazywali uczucia, które im wtedy towarzyszą oraz ilustrowali je i podpisywali w językach polskim i angielskim. Jako że najlepszym lustrem naszych stanów emocjonalnych jest twarz, wykonali maskę swojej z folii aluminiowej i nazwali jej elementy w językach polskim i angielskim. Poza świetną zabawą, uczyli się nazywania emocji i radzenia sobie z nimi, szczególnie z tymi negatywnymi.
Violetta Pietrzak-Sikorska
W związku z projektem „Cztery pory roku z Pompikiem” na zajęciach z języka angielskiego dzieci poznały słownictwo związane z lasem.
Elwira Fronczak
Katarzyna Wróblewska
Marta Szwargot
Karolina Majewska
Podczas zastępstwa w grupie Jeżyków – 4 latki, realizowałam kompetencje w zakresie wielojęzyczności. Zaproponowałam dzieciom zabawy ruchowe i gry w języku angielskim. Dzieci chętnie brały udział w zabawach, podejmowały próby samodzielnego nazwania emocji takich jak szczęśliwy – happy; smutny – sad; zadowolony – glad. Wspólnie bawiliśmy się w kodowanie kubeczków posługując się nazwami kolorów w języku angielskim. Podczas zabaw muzyczno-ruchowych przypominaliśmy sobie nazwy części ciała w języku angielskim oraz podczas zabawy do piosenki „Walking..” dzieci uczyły się reagować na poszczególne hasła: walking- spacer, run-bieg, jump-skok, sleep- spać, stop-stop.
Podczas mojej obserwacji zachowań dzieci i ich reakcji na poszczególne zabawy i zadania, zauważyłam, że dzieci chętnie uczą się języka angielskiego.
Marika Białkowska
Szkolny koordynator projektu:
Olga Kaczmarek