data |
wydarzenie |
1. 09. 2021 | Rozpoczęcie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych |
23 – 31. 12. 2021 | Zimowa przerwa świąteczna |
17 – 30. 01. 2022 | Ferie zimowe |
14 – 19. 04. 2022 | Wiosenna przerwa świąteczna |
24 – 26.05.2022 | Egzaminy ósmoklasisty |
24. 06. 2021 | Zakończenie rocznych zajęć |
Plan pracy szkoły na rok 2021/22
„Żeby zapalać, trzeba płonąć”
Program rozwijania motywacji u uczniów
Szkoły Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Bytyniu
Motywacja to siła, która sprawia, że się chce. To energia silnie powiązana z emocjami. Plan pracy ma charakter holistyczny, czyli obejmuje nie tylko działania na płaszczyznach: dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, ale także organizację przestrzeni uczniowskiej. Głównym punktem odniesienia są czynniki motywujące (mechanizmy motywacyjne), czyli źródła motywacji. W oparciu o czynniki wyznaczono działania, czyli sposoby osiągania celu, oraz osoby odpowiedzialne za realizację.
Cel ogólny: rozbudzenie u uczniów wewnętrznej motywacji do nauki i rozwoju.
Cele operacyjne:
uczniowie:
- chętnie podejmują wyzwania
- znają swoje mocne strony i zdolności oraz zainteresowania i rozwijają je
- osiągają wyniki w nauce adekwatne do swoich możliwości psychorozwojowych
- wiedzą, w jakim celu się uczą
- znają różne sposoby przyswajania wiedzy i umiejętności
Metody pracy: aktywizujące, wykorzystujące potencjał szkolny.
Formy: grupowe i indywidualne.
Czas trwania: od września do maja roku szkolnego 2021/2022
Ewaluacja: kontrola liczby uczniów biorących udział w konkursach i działaniach szkoły, monitorowanie frekwencji, stopni i zaangażowania uczniów w proces lekcyjny. Zbieranie informacji zwrotnych od uczniów poprzez rozmowy
z nimi.
Program odniesie sukces jeśli 70% uczniów będzie zaangażowanych w konkursy i działania szkoły, średnia nauczania
w klasach IV – VIII wzrośnie w porównaniu z rokiem ubiegłym, frekwencja podopiecznych nie będzie budziła powodów do niepokoju.
Działania:
L.p. | Czynniki motywujące / mechanizmy motywacyjne
|
Zadania | Terminy | Osoby odpowiedzialne |
1. | Od poziomu zaangażowania rodziców zależy motywacja uczniów | 1. Bieżące informowanie rodziców w indywidualnych wiadomościach na temat działań szkolnych wraz ze wskazaniem korzyści, jakie uczeń uzyska poprzez swój angaż.
|
Cały rok | Wychowawcy klas, organizatorzy, koordynatorzy przedsięwzięć |
2. Omówienie programu motywacyjnego z rodzicami na wrześniowym zebraniu.
|
1 września | wychowawcy | ||
2. | Praca nad inteligencją emocjonalną. Relacje oparte na życzliwości, zaufaniu i wyrozumiałości wzmagają poczucie bezpieczeństwa a tym samym wzmacniają chęć do podejmowania wysiłku.
|
1. Dopytywanie się o potrzeby uczniów (nie bać się informacji zwrotnych od uczniów).
|
Cały rok | Nauczyciele, wychowawcy |
2. Stosowanie termometru emocji w klasach I-III
|
Cały rok | Wychowawcy | ||
3. Organizowanie na zajęciach z wychowawcą rundek – jak się dzisiaj czujesz? Co podobało ci się w minionym tygodniu, dzisiejszym dniu.
|
Cały rok | wychowawcy | ||
4. Zwracanie się do uczniów po imieniu
|
Cały rok | Wszyscy nauczyciele | ||
3. | Odejście od kultury błędu i przejście do kultury wspierania rozwoju | 1. Stosowanie elementów oceniania kształtującego | Cały rok | Wszyscy nauczyciele |
2. Pozytywne wzmacnianie uczniów, stosowanie pozytywnych komunikatów np. zamiast tradycyjnego: „Zaraz sprawdzę, czego nie umiesz”- „Pokaż, co umiesz!”. Zamiast wytykania błędów skupianie się na mocnych stronach i wysiłku uczniów, stosowanie słów kluczy np.: zamiast musisz – oczekuję. | Cały rok | Wszyscy nauczyciele | ||
4. | Atrakcyjna nagroda, gratyfikacja | 1. Wpisanie pochwał za udział w każdym przedsięwzięciu/akcji w dzienniku elektronicznym- pochwała na forum klasy przez wychowawcę, | Cały rok | Nauczyciele, wychowawcy |
2. Wręczanie uczniom dyplomów, wpisywanie ocen z danego przedmiotu lub przedmiotów
|
Cały rok | Wszyscy nauczyciele | ||
Udział w konkursach | Złota Polska Jesień | październik | V. Pietrzak-Sikorska | |
Szkolny Konkurs Ortograficzny | październik | Magdalena Konieczna | ||
Wielkopolska Szkoła Roku | 10 września 2021 | Iwona Ludwiczak, Olga Kaczmarek | ||
V Międzyszkolny Konkurs Bożonarodzeniowy | 22 grudnia 2021 | Magdalena Roszak | ||
VI Międzyszkolny Konkurs Kolęd i Pastorałek | 14 stycznia 2022 | Magdalena Roszak, Robert Winiecki | ||
IV Międzyszkolny Konkurs Recytatorski | 25 marca 2022 | Monika Borkowska | ||
IV Przedszkoliada | 21 czerwca 2022 | Kinga Skowrońska | ||
5. | Praca na zasobach uczniów – wzmacnianie potencjału podopiecznych. | 1. Prezentacja osiągnięć uczniów, talentów i umiejętności przed rodzicami. | Podczas zebrania z rodzicami w wybranym terminie przez wychowawcę 1 raz w roku. | wychowawcy |
2. Prezentacja sukcesów uczniów na stronie internetowej szkoły. | Cały rok | Wszyscy nauczyciele | ||
6. | Znajomość kryteriów osiągania celów-jasne poczucie celowości. Uczeń wie po co się uczy i jak się uczyć. Warunki sprzyjające utrwalaniu umiejętności i wiedzy. | 1. Wprowadzanie innowacji pedagogicznych
|
Wrzesień – czerwiec | Iwona Ludwiczak – Innowacja metodyczno-organizacyjna: nauczanie wyprzedzające na lekcjach historii w klasie VIII
|
2. Zapoznawanie uczniów z celami lekcji, formułowanymi w języku ucznia
|
Cały rok | Wszyscy nauczyciele | ||
3. Warsztaty z uczenia się
|
Monika Borkowska – innowacja pedagogiczna | |||
4. Indywidualne konsultacje z uczniami i rodzicami raz w miesiącu – analiza osiągnięć. Uczniowie wyznaczają indywidualne cele na każdy miesiąc.
|
Od października do maja | Wszyscy nauczyciele zgodnie z harmonogramem podanym do 15 dnia miesiąca poprzedzającego, chętni uczniowie i rodzice zgłaszają się nie później niż tydzień przed terminem. | ||
5. Pozwalanie uczniom na samodzielne sprawdzanie kartkówek lub sprawdzianów- dzieci uczą się więcej dzięki natychmiastowej informacji zwrotnej. (Po sprawdzianie można wyświetlić prawidłowe odpowiedzi i uczeń sam siebie sprawdza, sam przelicza punkty na procenty i wpisuje ocenę)
|
Cały rok | Chętni nauczyciele | ||
6. Namalowanie na chodniku działań matematycznych, najważniejszych dat historycznych, na stopniach schodów umieszczenie wzorów chemicznych, itp
|
październik | wicedyrektor | ||
7. | Autorytety, wzory do naśladowania | 1.Spotkania z ciekawymi ludźmi. Odwoływanie się do życiorysu Arkadego Fiedlera.
|
Raz w miesiącu | Zespoły przedmiotowe. |
8. | Zaspokajanie potrzeby autonomii poprzez zorganizowanie uczniom przestrzeni do podejmowania decyzji. | 1.Gadająca ściana – zbieranie opinii i uwag uczniów na dany temat.
|
Cały rok | Wychowawcy,
SU – gadająca ściana, nauczyciele |
2. Dawanie uczniom możliwości wyboru zadania domowego (np. spośród czterech niech samodzielnie wybiorą dwa). Zadania domowe powinny być proste aby uczniowie sami się z nimi uporali.
|
Cały rok | Wszyscy nauczyciele | ||
3. Pozwolenie uczniom na samodzielne podejmowanie decyzji, w jaki sposób chcą spędzać przerwy na boisku – komfortowo spędzona przerwa nastawi uczniów pozytywnie. Dostęp do różnych aktywności w czasie przerw: taniec przy muzyce, skakanka, guma, narysowany farba olejna na chodniku kontur do gry w :pajaca” | Cały rok | SU | ||
9. | Motywacja jest zmienna. Na początku zajęć jest a pod koniec już może jej nie być | 1.Zaskakiwanie uczniów metodami pracy, zmienianie ćwiczeń, stosowanie różnych narzędzi pracy | Wszyscy nauczyciele | |
10 | Lubię moją szkołę. | 1.Projekt MEiN „Poznajemy Polskę” | Klasy 1-3 Poznań Palmiarnia, Muzeum Instrumentów Muzycznych
Klasy 4, 7,8 Poznań Śladami Powstania Wielkopolskiego |
– V. Pietrzak-Sikorska
– O. Kaczmarek, M. Konieczna |
2.Wycieczki edukacyjne. | Klasa 5 Spływ Wartą
Klasa 1-3 Szreniawa Klasa 7, 8 Szlak Piastowski Klasa 7,8 Międzyrzecz Klasa 1 ZOO Poznań Klasa 4 Poznań Palmiarnia, Ogród Botaniczny |
– Daria Kaźmierczak
– Danuta Łuczak – Iwona Ludwiczak
– Iwona Ludwiczak
– Monika Borkowska – Ł. Dorocinkowski |
||
3. Imprezy i tematyczne dni szkolne. | – Sprzątanie świata 17 września
– Dzień przedszkolaka
– Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania 29 września
– Dzień chłopaka 30 września
– Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia 1 października
– Światowy Dzień Zwierząt 4 października
– Pasowanie na ucznia 14 Października
– Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek
– Święto Niepodległości 10 listopada
– Mikołajki
– Dzień Dziadków 21 stycznia
– Walentynki 14 lutego
Dzień Nauki Polskiej – Dzień Żołnierzy Wyklętych 1 marca
– Dzień Kobiet 8 marca – Dzień Wiosny 21 marca
– Dzień Świadomości Autyzmu 1 kwietnia
– Dzień sportu 22 czerwca
– Szkolne Rekolekcje – VI Festyn Szkolny |
– wychowawcy, wicedyrektor
– wychowawcy przedszkola
– Monika Piasecka
– SU
– Małgorzata Nowak, Grzegorz Socha
– Agnieszka Pempera
– Monika Borkowska
– wychowawcy 1-3
– Iwona Ludwiczak, Olga Kaczmarek
– wychowawcy klas, SU – wychowawcy przedszkolni
– SU
-Renata
Magdalena Konieczna, – SU
– SU
– Paulina Pawłowska
– Daria Kaźmierczak, Łukasz Dorocinkowski – Magdalena Roszak – zespół ds. festynu |
Źródła.
- Działania zaproponowane przez zespoły przedmiotowe ZSP w Bytyniu
- Kursy: Szkoła do góry nogami. Jak zmotywować i zaangażować uczniów w proces uczenia się. 2. Myśli dobrze narysowane. Zastosowanie myślenia wizualnego w procesie nauczania.
- Webinarium 1. Jak zaangażować uczniów w pracę on-line (Fundacja Szkoła z Klasą)
- Szkolenie dla rodziców dotyczące motywacji przeprowadzone przez psychologa z PPP w Szamotułach.
- Literatura branżowa: „Fińskie dzieci uczą się najlepiej”, Timothy Walker
- Pomysły zaczerpnięte z realizacji projektu Szkoła z Klasą 2.0
- Uchwała Rady Pedagogicznej w sprawie wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego za rok 2021/22